Wat leuk ! Een paar weken geleden heb ik via een online winactie op Instagram het boek ‘Coach jezelf gezond’ van Kim Langie gewonnen. Er werd een boek beloofd bestaande uit 2 delen met in deel 1 de basisuitleg over gezonde voeding en in deel 2 het praktische gedeelte om de besproken theorie in de praktijk te kunnen brengen. Daar was ik natuurlijk wel benieuwd naar !

Binnen enkele dagen lag het boek op de mat met een lieve boodschap erin voor veel leesplezier. Uiteraard bedankte ik vriendelijk voor het boek. Al snel kreeg ik als tegenreactie of ik het leuk zou vinden om, met mijn achtergrond en ideeën, dit boek te reviewen.

Nu zou dat mijn eerste keer zijn en heb ik dus even moeten bedenken of dat een toegevoegde waarde zou hebben voor jou. Alsook vanuit mijn optiek dat ik focus op plantaardige voeding, en dit boek juist ook dierlijke producten onderschrijft. Ik vond dat lastig om te bepalen en de knoop door te hakken, dus dacht dat er maar 1 manier was om daarachter te komen: door het gewoon te doen! En het lieve was dat Kim (schrijfster van dit boek) mij een extra boek heeft toegestuurd om er ook een ander mee blij te kunnen maken. En zo ontstond het idee om hier een leuke winactie van te maken. Zo krijg jij zélf de kans om te beoordelen wat je ervan vindt.

In deze review zal ik jou laten weten wat ik van dit boek vind, wat mij opviel en wat de positieve punten van dit boek zijn. Want, zoals je weet: ik focus me het liefste op de positive vibes!

| POSITIVE VIBES ONLY |

quote positive

Review

‘Coach jezelf gezond’ is een boek dat praktisch is geschreven. De Belgische auteur, Kim Lange, is moeder Ă©n loopbaancoach. Het idee om een boek te schrijven met de focus op jezelf gezond te coachen  is ontstaan vanuit de vraag van klanten en collega’s. Concrete handvatten werden vaak gevraagd alsook hoe Kim zĂ©lf een gezonde leefstijl doorvoerde in haar drukke dagelijkse leven. Het idee werd geopperd om een boek hierover te schrijven.

En zo ontstond het plan om een boek op te stellen met concrete tips & tricks hierover om mensen te inspireren en daardoor goed op weg te helpen. Zo gezegd, zo gedaan. En zie hier, een handzaam boek dat lekker wegleest. Vormgegeven door haarzelf.

Doel van het boek

Door je de basis informatie over voeding te geven wil de schrijfster je een zetje in de rug geven op weg naar een gezondere leefstijl. Niet enkel voeding wordt besproken. Ook het belang van beweging, het sociale aspect alsook het denken in kleine doelen i.p.v. je focussen op te grote doelen. Stap voor stap op weg naar een gezondere voeding waarbij je bewuste keuzes maakt en daardoor stapsgewijs een nieuwe gewoonte aanleert i.p.v. jezelf een dieet opleggen. Het boek is een tool die je stapsgewijs helpt op weg naar een gezonder leven.

Deel I

Hierin kan je de basis info vinden over gezonde voeding. Oftewel datgene dat je moet weten om aan de slag te kunnen. Het fijne is dat de focus ligt op clean eating, oftewel geen gebruik maken van pakjes, zakjes en bewerkte (vlees)producten alsook overconsumptie. Daar sta ik geheel achter. Een mooie eerste stap naar een gezonde voeding zonder gebruik van dierlijke producten.

Deel II

De theorie wordt nu omgezet naar de praktijk. A.d.h.v. lijstjes, weekmenu’s, recepten en meer. Tussen de recepten door staan handige voedingsweetjes en bereidingstips beschreven. De recepten zijn niet 100 % plantaardig. Wel staan er vegetarische opties tussen. Er is een mogelijkheid om zelf weekmenu’s op te stellen met daarbij een boodschappenlijstje, alsook je favoriete snack-lijstje en een to-do lijst.

Conclusie

Het is een kort en bondig geschreven boekje met een speels lettertype dat lekker wegleest. De focus ligt op clean eating en stapsgewijs je persoonlijke doel halen om je lekkerder in je vel te voelen. Het boek leert je de basis informatie over voeding in een notendop en waar de kansen in je eetpatroon liggen om verbetering door te voeren.

Naar mijns inziens had het boek zich nog meer kunnen focussen over hoe meer plantaardige voeding te implementeren in je week. Nu is het doel om dit 1 x per week door te voeren. Mijn aanvulling op het boek is om voor de beschreven vleesproducten juist vervangers te implementeren. Zoals peulvruchten, noten, vleesvervangers en/of sojaproducten (zoals tofu of tempeh). Wellicht een kans voor in het tweede boek?

Verder ben ik erg enthousiast. Deze tool laat je nadenken over je huidige voeding en je persoonlijke doelen. Het werkt inspirerend door de positieve insteek om een eerste stap richting een gezondere leefstijl te zetten. Doel is nieuwe gewoontes in te bouwen en dit met kleine stapjes tegelijk te doen. Leuk !

Winactie (voor deelnemers uit Nederland & België)

Benieuwd geworden en wil je kans maken op deze leuke tool, dan nodig ik jou graag uit om mee te doen met deze winactie. Wat moet je doen? Heel simpel ! :

En thats’s it ! De winnaar wordt 30 januari bekend gemaakt. Tot die tijd kan jij meedoen.